Efekt czystej ekspozycji - zastosowanie w biznesie

 Z tego materiału dowiesz się: 

  • Czym jest i jak działa efekt czystej ekspozycji?
  • Jak możesz budować ekspozycję Twojej firmy nawet w opcji nisko budżetowej.
  • Kiedy efekt ekspozycji nie działa lub jest wręcz szkodliwy?
  • Poznasz praktyczne przykłady i wskazówki, które możesz od razu wdrożyć w swojej firmie.

Materiały dodatkowe do odcinka możesz pobrać zapisując się do newslettera dostępnego tutaj ->

Zapoznaj się z artykułem na bazie transkrypcji do odcinka

Czy kojarzysz te clickbajtowe nagłówki w stylu… ?

 “Odkrył jedną rzecz przez którą banki go nienawidzą! Sprawdź co to jest!”

Przyznaję, że z trudem opieram się pokusie nie pisania takiego nagłówku do tego materiału..

To dlatego, że jest pewien efekt psychologiczny, który możesz wykorzystać w Twoim biznesie. 

 

  • Dzięki, któremu będziesz mógł podnieść ceny i być wybieranym przez swoich klientów. 
  • Łatwiej przeprowadzić procesy reklamacyjne oraz przebrniesz przez trudności, które mogą wystąpić w momencie zakupu lub korzystania z  Twojego produktu lub usługi.
  • Otrzymasz więcej zapytań od klientów potencjalnie zainteresowanych współpracą z Twoją firmą oraz budujesz zaufanie do Twojej marki.
  • Zdobędziesz pozycję Top of Mind, czyli Twój biznes pierwszym wyborem klienta w momencie, kiedy pomyśli o rozwiązaniu swojego  problemu.

 Tak, tak, to wszystko wbrew pozorom jest możliwe i do osiągnięcia nawet małej lub średniej firmie.

 

 Z pomocą przychodzi:

Efekt czystej ekspozycji

Co to jest i jak go wykorzystać?

Rozłóżmy temat na czynniki pierwsze.

Zacznijmy od opisu pewnego eksperymentu psychologicznego, który miał miejsce 1968r.

Naukowiec Robert (o polsko brzmiącym nazwisku) Zajonc zorganizował eksperyment, który polegał na celu sprawdzenie jak bani reagują na różne bodźce: wizualne (statyczne fotografie i filmy) oraz audio.

Po sesji, w której badani zostali poddani działaniu różnych bodźców w losowej kolejności. Zespół Zajonca zbadał odczucia uczestników:

Okazało się, że bodźce, które występowały częściej były oceniane przez badanych lepiej.

Tak powstał efekt czystej ekspozycji- polegający na tym, że bodźce trafiające do odbiorców częściej są przez nich postrzegane lepiej.

 

Zastosowanie efektu czystej ekspozycji w biznesie jest oczywiste, spójrzmy na ten temat z trzech perspektyw:

  1. Potencjalnych błędów. 
  2. Planowania działań.
    W jaki sposób pojawiać się ze swoją marką na tyle często, żeby stać się beneficjentem tego psychologicznego efektu?
  3. Wdrożenia w małych i średnich firmach.

Możliwe błędy marketingowe:

Badania Roberta Zajonca potwierdziły, że bodziec musiał na starcie mieć przynajmniej neutralny odbiór.

Nieprzyjemny dźwięk powtarzany często- jest dalej nie przyjemny. Pracując z wykorzystaniem efektu ekspozycji pamiętaj o tym, że kreacje reklamowe muszą być przynajmniej “zjadliwe”

Jeżeli masz błędy w produkcie, usłudze lub w zasobach twojej firmy, to może się okazać, że ekspozycja spowoduje skalowanie błędów.

To będzie generowało niezadowolonych klientów.

Akurat w tym przypadku powiedzenie: “nieważne jak mówią, ważne, żeby mówili”  nie ma zastosowania.

Dlatego zastanów się, czy procesy są odpowiednio przygotowane? Czy łańcuch dostaw jest w stanie zapewnić wystarczająco dobrą logistykę? Czy wzrost zamówień/zapytań  w waszym przypadku będzie możliwy do obsłużenia?

Ale OK, dość tego marudzenia. Zakładamy, że skoro czytasz ten artykuł, to raczej masz porządek w firmie i dobry produkt lub usługę.

To oznacza, że firma jest gotowa na uzyskanie pewnej skali. Tutaj ekspozycja będzie pomocna.

Metod na budowanie rozpoznawalności jest przynajmniej kilkadziesiąt.

 

Jednak żaden budżet nie jest z gumy, więc warto skupić się na dwóch lub trzech, które będą najskuteczniej działały w Twojej branży. 

Mix  metod może być różny w zależności od biznesu.
 Przy wyborze kanału komunikacji kieruj się analizą, w której powinny się znaleźć:

  • obecność potencjalnych klientów w kanale,
  • konkurencyjność,
  • uwzględnienie zasobów i kompetencji Twojej firmy,

Jeżeli chcesz przeprowadzić analizę efektywnie, to odsyłam Cię do odcinka o hipotezach w biznesie

 

W pracy przy projektach własnych lub moich klientów wykorzystywałem kilka różnych narzędzi. Co do zasady najlepsze efekty przynosiły mi social media, dlatego jestem zaskoczony tym, że wiele firm tego kanału nie wykorzystuje, albo korzystają jedynie z namiastki jego potencjału.

Social media są świetne pod kątem budowania efektu ekspozycji z kilku powodów:

  • bardzo precyzyjnie możesz zdefiniować swoją grupę docelową, 
  • możesz uzyskać (względnie tanim kosztem) duże zasięgi, które przełożą się na rozpoznawalność,
  • wykorzystując lookalike możesz docierać do osób o podobnym profilu zainteresowań do Twoich stałych odbiorców,
  • precyzyjnie trafisz do osób znajdujących się w konkretnej lokalizacji,
  • aktywność na social media przynosi szybkie efekty.

Wskazówka:

Jednak podstawową zasadą inwestycyjną i biznesową jest dywersyfikacja (“nie wkładaj wszystkich jaj do jednego koszyka” ) i podobnie jest z kanałami social media – są zdominowane przez kilku dużych graczy, a algorytmy bywają “kapryśne” to oznacza, że uzależnienie się od jednej z platform może być ryzykowne. Rekomenduję Ci wybranie kilku kanałów komunikacji, które będą od siebie niezależne.

Email marketing

Email to kanał, który jest okryty mityczną mgiełką braku efektywności, jednak od kilku dobrych lat przeżywa swój renesans.


Statystyki są nieubłagane – wciąż wiele osób czyta maile, a sam email marketing jest dość tani w utrzymaniu.
Istotna wartość , to fakt że baza maili osób które się zapisały jest w 100% Twoja – taka niezależność jest w cenie.

 Zadbaj o dobre praktyki w Twoim email marketingu:

  1. Pozyskuj adres na które Twoi klienci faktycznie wchodzą.
    Pewnie wielu z nas ma adresy email, które podaje na potrzeby transakcji i takie które służą do wysokojakościowej korespondencji. Też tak masz? Właśnie dlatego należy zadbać o to, żeby klient podał “właściwy” adres mail.
  2. Zadbaj o higienę bazy mailingowej. Każdy system do wysyłki mailingu umożliwia weryfikację statystyk otwieralności wysłanych wiadomości. Usuwaj adresy email, które nie odczytują Twoich wiadomości. 
  3. Pisz maile, które dają Twoim odbiorcom WARTOŚĆ.
  4. Utrzymuj częstotliwość dostosowaną do potrzeb Twoich odbiorców.

Case study:

mnie do email marketingu przekonało doświadczenie, w którym po otworzeniu sklepu spożywczego online – z bardzo atrakcyjnymi cenami – zauważyłem, że klienci do nas nie wracają.
Po wykonaniu telefonu do klientów, którzy dokonali zakupu w ubiegłym miesiącu, okazało się, że wszyscy byli zadowoleni, ale nie pamiętali jak nazywał się sklep.
Sami poprosili o “przypomnienie się” mailem 🙂

 Jeżeli zastanawiasz się jak email marketing możesz wykorzystać w Twojej firmie, to śmiało umów się na BEZPŁATNĄ 15 minutową konsultację, w której przyjrzymy się indywidualnie Twojej firmie.

Stosuj remarketing

Remarketing – czyli kreacje reklamowe wyświetlane wyłącznie osobom, które weszły w interakcję z Twoją firmą (weszli na stronę internetową, zareagowali na posty w social mediach itp.)

To często niedoceniany element płatnych kampanii. Z moich obserwacji wynika, że wielu przedsiębiorców skupia się na tym, żeby dotrzeć z oferta do klientów i pomijają różne formy follow up’ów – przypominania się.

Przecież nie każdy klient jest gotowy na zakup “tu i teraz”, ma prawo również zapomnieć o tej ofercie pomimo, że wydawała mu się atrakcyjna – pamiętaj żyjemy w świecie wielu bodźców i Twoi klienci mają masę rozpraszaczy.

Jeżeli na swojej stronie zainstalujesz właściwe tagi śledzące, to możesz wyświetlać, swoje kreacje remarketingowe w kilku środowiskach:

  • facebook/instagram,
  • google (reklamy banerowe, które widzisz na wielu stronach internetowych)
  • youtube (krótkie filmy reklamowe – na pewno je kojarzysz) 
  • tik tok

Główną zaletą remarketingu jest to, że jest tanią formą promocji i trafia do osób które już poznały Twoją markę – świetne narzędzie do wykorzystania efekty czystej ekspozycji.

Case studies:

W trakcie przygotowania tego materiału nasz zespół robi obszerny audyt wykorzystania digital marketingu w branży deweloperskiej. 

Tylko 3% deweloperów korzysta z remarketingu (!)

Na dodatek ponad 95% nie może uruchomić działań remarketingowych, ponieważ nie ma zainstalowanych na stronie firmowej kodów umożliwiających tę formę promocji.. Przy zlecaniu projektu strony internetowej pamiętaj o tym, żeby administrator zadbał o wgranie kodów do remarketingu.

 Jeżeli zastanawiasz się jak remarketing możesz wykorzystać w Twoim biznesie, to śmiało umów się na BEZPŁATNĄ 15 minutową konsultację, w której przyjrzymy się indywidualnie Twojej firmie.

Artykuły sponsorowane

Obecność w branżowych mediach i budowanie wizerunku firmy-eksperta, może istotnie zwiększyć rozpoznawalność. Jeżeli prowadzisz biznes, w którym możesz poprzez branżowe media dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, to koniecznie rozważ możliwość takiej reklamy.

Infuencer marketing

Społeczny dowód słuszności, o którym pisał prof. Cialdini to potężne narzędzie.
Wiele biznesów myśląc o influencer marketingu, widzi wymuskane modelki z instagrama – niekoniecznie tak jest.

Influencerzy to osoby, które wywierają wpływ, są liderami opinii i posiadają audytorium osób które obserwują ich treści.
Rozważ czy w Twoim zasięgu są osoby, których rekomendacja może być silnym bodźcem do zakupów dla innych klientów? 

Jeżeli tak, to nawiąż z nimi współpracę.

Podsumowanie

Jak widzisz metod marketingowych, które pomogą skorzystać z efektu czystej ekspozycji jest dużo.

Błędem początkujących osób, którym spodobała się paleta możliwości jest próba skorzystania z każdej z nich.

Życie to sztuka kompromisu, dlatego zastanów się, która z metod może mieć największą skuteczność w Twojej firmie i ją przetestuj (odsyłam do odcinka o stawianiu hipotez i przeprowadzaniu efektywnych testów w biznesie).

Przedstawienie tych opcji to obszerny wstęp do zaprojektowania skutecznego lejka sprzedażowego w Twojej firmie.

Chcesz porozmawiać o tym, jak wykorzystać efekt ekspozycji w Twoim biznesie?
Umów się na BEZPŁATNĄ konsultację.