Prowadzenie kanałów social media w biznesie

  • Jakie korzyści płynące z obecności Twojego biznesu w sieci.
  • Na co zwrócić uwagę wybierając social media, które sprawdzą się w Twojej branży.
  • Jakie treści publikować, żeby realizować cele Biznesowe?
  • Jak planować aktywność w social mediach, żeby zaoszczędzić czas?
  • Poznasz praktyczne przykłady z kilku branż

Materiały dodatkowe do odcinka możesz pobrać zapisując się do newslettera dostępnego tutaj ->

Zapoznaj się z artykułem na bazie transkrypcji do odcinka

 W czasach post pandemicznych istotnie zmieniły się reguły gry. 

Coraz więcej aktywności twoich konsumentów przeniosło się do internetu. Nie trzeba być szczególnie bystrym obserwatorem rzeczywistości, żeby widzieć, że coraz więcej ludzi, zwłaszcza młodych (nie tylko) spędza czas nad ekranem swojego smartfona. 

W jaki sposób można do nich dotrzeć poprzez prowadzenie konta na social media? 

I co da to o twojej firmie? 

Słowem wstępu. Powinniśmy sobie jeszcze powiedzieć, że kanałów w social media jest kilka. 

Na pewno znasz takie platformy jak Facebook, Instagram, Tik Tok i YouTube, LinkedIn lub Pinterest. O tym, którą platformę wybrać, powiemy sobie za chwilę. 

Natomiast najważniejsze to, od czego powinien wyjść biznes, to strategia  publikacji.

Aktywności, którą podejmiesz jako przedsiębiorca lub jako firma.

Często klienci pytają mnie:  “Co ja mam tam wrzucać? Co będzie interesowało klientów i w jaki sposób sprawdzić, czy to przynosi korzyść? “

Mam dla Ciebie kilka praktycznych wskazówek, ale najpierw wyjdźmy od 3 największych korzyści, których beneficjentem możesz zostać  w momencie, kiedy zaczniesz publikować na social media.

 

  1. Po pierwsze możesz dać się lepiej poznać jako przedsiębiorca, freelancer lub po prostu jako biznes.
  2.  Możesz wyedukować swojego klienta – platformy social media są tu rewelacyjne, ponieważ znowu działają według mojego ulubionego modelu, czyli dźwigni: jeden do wielu, czyli raz opublikowana treść, może dotrzeć do wielu osób. Nawet przez dłuższy czas
  3. Budujesz świadomość marki i korzystasz z efektu ekspozycji – częściej widywane produkty są lepiej oceniane przez respondentów.

 

Rozłóżmy to na czynniki pierwsze. 

Jak dać się poznać lepiej swoim klientom?

Jest na to kilka sprytnych metod:

  • Możesz pokazywać, czym się zajmujesz. 
  • Możesz pokazać twój zespół. To jest w ogóle bardzo interesujący wątek, bo wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie z tego sprawy, że także klienci, którzy obserwują twoje profile, są zainteresowani tym, jak twoja firma działa i kto w niej pracuje. Zwłaszcza w biznesach, które są wykonywane zdalnie, np. w sklepach internetowych. Pokazanie tej drugiej strony, ludzkiej twarzy może być szczególnie cenne. 
  • Możesz pokazać wyniki swojej pracy np. przed i po.
  • Warto pokazać pokazać backstage, czyli taką Twoją codzienność, zaplecze twojego biznesu, którego nie widać na pierwszy rzut oka, a ma wpływ na finalny efekt.

Przykład: Jeden z naszych klientów –  lokalna pizzeria z Warszawy, która zastosowała część naszych wskazówek. Konto na Facebooku, które prowadzą, systematycznie publikuje właśnie takie treści, które pokazują ich codzienność, czyli pokazują, w jaki sposób kucharz przygotowuje danie. Na stories pokazują pracę przy otwarciu i zamknięciu restauracji – mało który gość wie ile wysiłku wymaga to od załogi.

Wskazówka: dla twoich klientów ważne jest to, czym się zajmujesz oraz kto pracuje w Twoim biznesie, czyli firmie z której to usług korzystają. Po prostu dajcie  się poznać.

Edukacja klientów

To niedoceniany obszar. Poprzez social media możesz informować klientów o unikalnej propozycji, która wynika z Twojej oferty. 

W zależności od tego, jaki prowadzisz biznes, mogą być to rzeczy bardziej lub mniej skomplikowane.

 

 Rozmawiając z wieloma przedsiębiorcami, często obserwuję, że są niewolnikami klątwy wiedzy. Wydaje im się, że to, co robią na co dzień, jest oczywiste dla każdego odbiorcy. 

 

Zapewniam Cię, że tak nie jest, konsument żyje własnym życiem i niekoniecznie wnika w to, jakie składowe wpływają na fakt, że oferta wygląda tak, a nie inaczej. 

 

Pewnie też zauważasz, że w Twoim biznesie liczba pytań, która pojawia się od potencjalnych lub aktywnych klientów, jest policzona i są to najczęściej powtarzające się pytania. 

Wskazówka: Rozwiązanie do którego Cię zachęcam jest proste.

  • Wyprzedź  pytania oraz udzielić odpowiedzi właśnie w kanałach social media. 
  • Zastosuj wątek tematyczny jak najczęściej popełniane błędy klientów, którzy trafili do Twojej firmy. Bądź ostrożny z tym, żeby nie skupić się na krytykowaniu konkurencji.

Przykład: Pizzeria, o której wspominałem wcześniej. Karol – właściciel, pokazuje codzienną pracę w swojej restauracji. Dodatkowo  edukuje swoich klientów, poprzez:

  • Prezentację, jaki dobór składników przynosi określony efekt.
  • Informowanie o wprowadzanych nowościach, np. pizza na cieście bezglutenowe.

Pokazuje perspektywę, którą kierował się wprowadzając nowy produkt.
Informuje o korzyściach płynących z ograniczenia glutenu.

Dodatkowo social media powinny być narzędziem, które sprzedaje.

W restauracji można to świetnie wykorzystać, poprzez codzienne informację o lunchu dnia,  promocji lub  poinformować, że warto zarezerwować stolik na trzy dni przed meczem, a nie na dwie godziny i w ten sposób wyprzedać wszystkie wolne miejsca na event.

 

 I wszystkie te aktywności, o których mówiłem sprowadzają się do trzeciej korzyści, czyli

Budowania świadomości marki

Chyba każdy przedsiębiorca chciałby, żeby jego oferta była ofertą pierwszego wyboru wśród potencjalnych klientów. 

 

I rzeczywiście tutaj świadomość marki może zdziałać cuda. 

Dzięki efektowi  top of mind, czyli lidera w danym sektorze.

 

 Żeby zobrazować ten efekt proponuję Ci proste ćwiczenie 🙂

Ćwiczenie:

W ramach zadania oprzemy się na produktach codziennego użytku, branża fMCG jest pod tym kątem “pewniakiem” bo każdy z nas jest jej odbiorcą:)

 

Użyj na moment swojej wyobraźni. Zadanie polega na tym, że odnotujesz pierwsze skojarzenie, które przyjdzie Ci do głowy.
Zatem..

Pomyśl o… tym, że:

 

właśnie kończy Ci się pasta do zębów.  Jaką pastę kupisz w najbliższym czasie, żeby zadbać o higienę? 

Stop!

 

Jaka marka przyszła Ci do głowy?

 

Powtórzmy to, ok?

Pomyśl o piwie, które kupisz dla swoich znajomych organizując grilla?

Stop!

 

Jaki produkt masz przed oczyma?

Jeżeli jesteś konsumentem “w statystycznej większości” – nie ma w tym nic złego – to prawdopodobnie pierwsze skojarzenia produktu były związane z największymi markami, które mają szeroką sieć dystrybucji (są ogólnodostępne) oraz korzystają z różnych form reklamy.
To liderzy rynku, którzy korzystają z efektu top of mind – są pierwszym wyborem.

Oczywiście, to są olbrzymie korporacje.

Ale efekt top of mind potrafi działać również przy markach lokalnych usług i produktów.

Zastanów się ..

w jakie miejsce możesz zaprosić znajomych żeby wyprawić przyjęcie urodzinowe?
Może to lokalna restauracja, a może coś innego?

 

Możliwości jest dużo, ważne jest to, żeby mieć świadomość procesu który zachodzi w psychice Twoich klientów i wykorzystywać tą wiedzę do rozwoju Twojego biznesu. W ten sposób zbudujesz istotną przewagę konkurencyjną.

Z mojej perspektywy marki, które są pierwszym wyborem klienta doszły do poziomu  “świętego graala biznesu” – działają na dźwigni, czyli dobrze wykonanej pracy, która przynosi efekty w dłuższym czasie. Rozważ czy takie podejście może mieć zastosowanie w Twojej firmie?

Jeżeli zastanawiasz się w jaki sposób prowadzić social media w Twojej firmie to śmiało umów się na DARMOWĄ 15 minutową konsultację, w ramach której podpowiemy w jaki sposób możesz działać w sieci jeszcze efektywniej.

Wybór platform do social media

Omówiliśmy korzyści, mam nadzieję, że w jakiś sposób udało mi się Ciebie przekonać przynajmniej do rozważenia podjęcia aktywności na social mediach.

Jeżeli chcesz “podjąć rękawicę” w tym temacie, to kolejnym etapem jest wybór platformy na której będziesz publikować.
Mediów jest kilka i najprawdopodobniej znasz – przynajmniej ze słyszenia – większość z nich.

Każde medium/ platforma ma trochę inną dynamikę i promuje innego rodzaju treści i formaty. 

 

Przyjrzyjmy się charakterystyce najpopularniejszych platform do social media, dzięki temu możesz wybrać tą, która będzie odpowiadać na potrzeby Twojej firmy.

 

Facebook

To najpopularniejsza platforma, która przekształcała się juz wiele razy i udowodniła, że potrafi kreować oraz odwzorowywać trendy. Dzięki temu tak długo utrzymuje się w czołówce miejsc na których, po prostu warto być.
Facebook to nie tylko fanpage, to również grupy. I to właśnie grupy na facebooku mają największe zasięgi. Ostatecznie chcesz chyba, żeby możliwie najwięcej osób zobaczyło to co umieścisz na facebooku prawda?
Na dziś facebooka odbieram jako zamiennik “gazety codziennej” sprzed kilku lat, dobry do kawki, żeby zobaczyć co słychać w świecie i lokalnej społeczności.

 

Dlatego świetnie sprawdza się przy promocji biznesu lokalnego, oraz promocji firm które mają ofertę skierowaną do osób w wieku 30+.

 

Instagram

To medium, które pokazuje trochę bardziej “cukierkowy świat”, większość odbiorców to osoby w przedziale 20-35 lat.

 

Instagram skupia się na komunikacji wizualnej (video, stories, ładne zdjęcia) niemniej jednak, możesz przekierować tam wszystkie aktywności z facebooka poprzez połączenie kont. Na dziś instagram posiada bardziej przyjazne algorytmy niż facebook, więc możesz trafić do większej ilości użytkowników ze swoimi treściami. 

 

Linkedin

Platforma dedykowana biznesom b2b oraz specjalistom. Daje możliwość dotarcia do osób teoretycznie trudno dostepnych na facebooku, nawiązywania relacji z pracownikami dużych firm, nawet tymi z wysokich stanowisk.
Jeżeli Twoja firma świadczy usługi dla biznesu – to bardzo dobre miejsce do budowania wizerunku i ekspertyzy. 

 

Youtube

Ostatnio bardzo się profesjonalizuje, jeżeli działasz w niszy i działasz na skalę Polski lub większego regionu. To świetne narzędzie do budowania społeczności. 

 

TikTok

Wciąż nowa platforma, która pod właściwej kalibracji może dostarczać wysokiej jakości treści w bardzo precyzyjny sposób. Bardzo ciekawe medium, tymczasowo zdominowane przez młodszych użytkowników, ale ten trend powoli ulega zmianie.

Praktyczny przykład:

We współpracy z pizzerią Karola wybraliśmy dwie platformy. Postawiliśmy na facebooka i instagrama. Część treści video umieściliśmy na tik toku, po to żeby “sprawdzić jak to zadziała”. Kierowaliśmy się tym, że pizzeria działa regionalnie – facebook świetnie działa na lokalne społeczności. Stworzyliśmy fanpage oraz grupę na której goście mogą zadawać pytania oraz brać udział w głosowaniu na danie dnia.

Wskazówka:

Pamiętaj, że Twoje zasoby (czas/koncentracja/finanse) nie są z gumy. Postaraj się wybrać platformy, które swoją charakterystyką będą pasowały do Twojego biznesu. Kieruj się efektywnością, na końcu każda z platform może być efektywna pod warunkiem, że jest wykorzystywana systematycznie. Częstym błędem jest obecność po trochu, ale wszędzie.

Jeżeli zastanawiasz się w jaki sposób prowadzić social media w Twojej firmie to śmiało umów się na DARMOWĄ 15 minutową konsultację, w ramach której podpowiemy w jaki sposób możesz działać w sieci jeszcze efektywniej.

Jakie treści publikować na social media?

Przyjmijmy, że jesteś już po wyborze platformy, na której będziesz publikować treści.
Najczęstszym wyzwaniem, z którym możesz się spotkać jest przygotowanie treści.

 

Moi klienci wielokrotnie zastanawiali się nad tym co publikować.

 

Z mojego doświadczenia dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie strategii komunikacji. Ubranie procesu kreatywnego w ramy, bardzo ułatwia pracę, ponieważ nie zawsze możesz mieć zasoby do pracy kreatywnej, czasem trzeba prace po prostu wykonać, żeby utrzymać systematyczność, która jest równie ważna co jakość treści.

Zastanów się nad kilkoma liniami tematycznymi, które odniosą się do najistotniejszych korzyści, które Twój biznes może czerpać z social media. Następnie stwórz i zaplanuj kreacje (posty/ video/ wpisy) dla każdej z linii tematycznych.

Przykład:

Odniosę się do wcześniej wspomnianej pizzerii. Ustaliliśmy, że publikacje na facebooku i instagramie będziemy umieszczać 3x w tygodniu.  Według nast to optimum, które spowoduje, że zadziała efekt ekspozycji a jednocześnie nie będzie istotnie obciążać zasobów firmy, która ma bardzo angażujący biznes. Wybraliśmy 3 linie tematyczne i przynieśliśmy do nich harmonogram publikacji. 

Wygląda to tak:

Poniedziałek – zawsze publikacja dotyczy tzw. zaplecza. Prezentujemy kogoś z załogi, pokazujemy jak przygotowany jest lokal do otwarcia/zamknięcia/imprezy okolicznościowej. Informujemy o branżowych i nieoczywistych dla gości ciekawostkach.

Środa – to dzień publikacji edukacyjnych. Szef kuchni pokazuje jak przygotować jakąś potrawę, koktajl lub dzieli się wiedzą z zakresu kulinariów (to zaskakujące jak wiele osób czeka na te publikacje).
Piątek – to typowa sprzedaż. Informujemy o promocjach i mobilizujemy klientów do rezerwacji miejsc przed eventami.

 

Dzięki temu aktywności na profilu są zróżnicowane, zespół z łatwością utrzymuje systematykę, a sama praca nad publikacją jest prosta.

Ćwiczenie:

Zastanów się jakie 3 linie tematyczne mogą znaleźć zastosowanie w Twoim biznesie i zacznij działać według tej koncepcji.

To co pokazałem Ci dotychczas jest proste i skuteczne. Jednak prostota działania nie oznacza, że wdrożenie jest łatwe.

Zaobserwowałem kilka największych “blokerów”, które mogą stanąć na przeszkodzie.

Zastanów się, czy któryś z nich może wystąpić w Twoim przypadku? Dobrze jest poznać przeszkodę i przygotować plan na jej ominięcie.

Najczęstsze problemy we wdrażaniu strategii obecności w social media

  1. Brak zaangażowania lidera. Będę brutalnie dosadny, bez osoby, która będzie motorem zmiany się nie powiedzie. Hura optymizm właściciela, który “coś wymyśli, a potem wskaże palcem kto ma to zrobić” w tym przypadku nie zadziała. Jeżeli jesteś liderem, to zakomunikuj korzyści i pomóż wdrożyć zmianę.
  2. Ludzie boją się nowości. Nic odkrywczego, ale jednak czym innym jest bycie odbiorcą social mediów, a czym innym twórcą. To, że pracownik jest wpatrzony w przerwie w telefon nie oznacza, że równie ochoczo zacznie publikować. Zachęć do aktywności i daj przyzwolenie na błędy – tu jest to konieczne. Więcej o tym podejściu mówiłem w odcinku o tym jak testować nowe pomysły w biznesie.
  3. Obawa pracowników przed tym, że wypadną niekorzystnie na zdjęciach i video.
  4. Brak jasno przydzielonych zadań. Najgorsze co możesz zrobić jako manager to rzucić hasło “w powietrze” zwłaszcza takie, które nie ma bezpośredniego przełożenia na klientów. Wyznacz kto, za co i do kiedy jest odpowiedzialny. Przygotuj benefity dla osób, które wezmą na siebie dodatkowe zadanie.
  5. Problem z systematyką. Osobiście jestem fanem narzędzi – kalendarz z zaznaczonymi zadaniami jest świetnym rozwiązaniem. Obojętnie czy online, czy offline. Przy publikacjach na fb i instagramie możesz skorzystać z opcji planowania postów i umieścić je z wyprzedzeniem, wraz ze wskazaniem kiedy mają się wyświetlić. Dzięki temu możecie zaoszczędzić czas i utrzymać systematykę.

Ok, ile to wszystko będzie kosztować?

Przy tematyce social media panuje – moim zdaniem – błędne przekonanie, że facebook, instagram czy nawet youtube jest bezkosztowy.

Zapewniam Cię, że nie jest.

Jako biznes zawsze płacisz, choć nie zawsze rozliczasz się pieniędzmi. Walutą którą płacisz jest: czas, atencja, koszt pomyłek ect.

Możesz przyjąć kilka sposobów działania:

  1. Skupić się na zasięgach organicznych – umieszczać posty według planu i czekać, aż społeczność się zbuduje. W tym przypadku zapłacisz czasem i zaangażowaniem pracowników. Istnieje duże ryzyko, że porzucili projekt zanim zacznie przynosić efekty. Sam kiedyś padłem ofiarą takiego myślenia i przestrzegam przed konsekwencjami.
  2. Możesz inwestować środki w płatne formy kreacji, które znacznie przyspieszą Twoje efekty – w tym przypadku rozliczać się pieniędzmi i zaangażowaniem. Jednak efekty pojawią się szybciej.
  3. Możesz przyjąć strategię mix – działać organicznie i wspierać efekty płatnymi kampaniami – gorąco zachęcam do tego podejścia. Zwłaszcza w przypadku biznesów działających lokalnie. Środki, które trzeba przeznaczyć, są wciąż zaskakująco niskie do efektów, które możesz osiągnąć. Rozważ to podejście.

Jeżeli zastanawiasz się w jaki sposób prowadzić social media w Twojej firmie to śmiało umów się na DARMOWĄ 15 minutową konsultację, w ramach której podpowiemy w jaki sposób możesz działać w sieci jeszcze efektywniej.