Jak sprawdzać nowe pomysły w biznesie?
Stawianie hipotez i skuteczna weryfikacja - praktyczne porady

Jak stawiać hipotezy w biznesie?

Z tego materiału dowiesz się:

  • Jak stawiać hipotezy
  • Minimalizować ryzyko przy wprowadzaniu w życie nowych projektów
  • Szybko wyciągać wnioski, które przyspieszą rozwój Twojej firmy

 Czy stosowanie hipotez w biznesie bywa pomocne? Z mojego doświadczenia wynika, że bardzo.

Podobno to porażki uczą najlepiej, a sukcesy rozleniwiają!

Ta myśl, żeby testować różne założenia została ze mną na długo, i była przyczyną wzlotów i upadków, ale zawsze rozwoju i stymulantem kreatywności.

Poniżej poznasz mój punkt widzenia i metodę, która być może pozwoli Ci unikną wielu kosztownych błędów, może zainspiruje do nakreślenia swojej ścieżki.

Ostatecznie lepiej i taniej jest uczyć się na moich błędach – do czego Cię zachęcam 🙂

Czym jest hipoteza? 

Najprościej to domysł lub przypuszczenie, które należy zweryfikować w określonych warunkach. 

Żeby sprawdzenie hipotezy miało sens dobrze jest wyjść od celu, powinien być sformułowany w poprawny sposób. Najpopularniejsza jest metoda SMART i tą opcję polecam

S-specific

M-measurable

A-attractive

R-realistic

T-timely defined

Praktyczna wskazówka ode mnie – skup się na celu, który pozwoli Ci potwierdzić czy założenia które postawiłeś (hipoteza) są prawdziwe czy nie. Na koniec dnia w tej metodzie i tak chodzi o dociekanie prawdy.

Przy stosowaniu tej metody pomocne może być dla Ciebie założenie, że coś testujesz. 

To trochę taki zakład z rynkiem  w wyniku którego dowiesz się czy masz rację, czy też nie.

 

Stawiając hipotezę w oparciu o cel daj sobie czas na jego realizację. 

Jeżeli jesteś ambitnym przedsiębiorcą lub managerem możesz mieć problem z określeniem realnego okresu testów. 

Bez obaw, to tak typowa przypadłość, że sam ją mam – wychodzę z założenia, że popracuję trochę ciężej i wyniki przyjdą szybciej, niestety rzeczywistość tak nie działa. 

Dlatego założyłem na siebie czasowy bezpiecznik, zawsze wydłużam czas testów o 10%-20%, to taki bufor na nieprzewidziane sytuacje i potknięcia.

Danie sobie wystarczającej ilości czasu na test jest bardzo ważne, bez tego możesz nie osiągnąć masy krytycznej, która jest decydująca jeśli chodzi o zamknięcie testu i wnioskowanie – do tego wątku wrócę później.

W kontekście ustalania celu zwróć uwagę na uwzględnienie kwestii budżetowej. 

Większość weryfikacji hipotez będzie wymagała od Ciebie określonych zasobów – czasem będą to pieniądze, czasem koncentracja Twojego zespołu (który w tym czasie mógłby zająć się czym innym). 

Wyznacz granice zasobów które będą konieczne do realizacji celu. Zrób to rozsądnie.

Masa krytyczna

Powyższe aspekty zmierzają do osiągnięcia masy krytycznej, która jest niezbędna do weryfikacji Twojej hipotezy. 

Ujmę to na przykładzie: wyobraź sobie, że chcesz wypromować swoją firmę, poprzez ulotkę reklamową, czy wydrukowanie i rozdanie 10 ulotek reklamowych w najbardziej ruchliwym miejscu w Twojej miejscowości przyniesie zamierzone efekty?

 Prawdopodobnie nie, tych ulotek będziesz potrzebować kilka tysięcy i najlepiej żeby były rozdawane w kilku miejscach.

Czy rozumiesz co mam na myśli?  

Mam nadzieję, że tak, dlatego teraz zastanów się- jakiej masy krytycznej potrzebujesz do skutecznej weryfikacji swojej hipotezy?

 Skuteczna egzekucja

To clue każdego biznesu, można być na najlepszym rynku (wzrostowym, z małą konkurencją i wysokimi marżami), ale jeżeli zaplanowane działa nie zostaną skutecznie wdrożone, to i tak może nie wyjść. 

To trochę tak jakby firma wywracała się o własne niezwiązane sznurowadła.

Z moich obserwacji wynika, że często tymi metaforycznymi sznurowadłami są niewystarczające kompetencje w zespole, który dostał odpowiedzialność za przeprowadzenie testu – sam popełniałem ten błąd we własnych firmach.

 I tak np. osoba ze zdolnościami analitycznymi zajmowała się częściowo komunikacją z partnerami handlowymi – błąd. Widziałem też sytuacje, gdzie kierowniczka restauracji miała prowadzić kanał na social media, pomimo, że sama była jedynie odbiorcą tych mediów. 

Różnica między twórcą i odbiorcą ma tu znaczenie – podobnie jak w muzyce 🙂

Z pokorą i świadomością własnych słabości odpowiedz sobie na pytanie czy potrafisz wykonać rzecz, którą chcesz przetestować? 

Jeżeli nie, to rozważ możliwości alternatywne:

  • Przejdź szkolenie w zakresie, którego potrzebujesz. Czasami temat jest na tyle prosty, że przeszkolenie zespołu będzie w stanie rozwiązać temat. Przy bardziej rozbudowanych zagadnieniach wystarczy mieć poziom wiedzy, który pozwoli AKTYWNIE zarządzać zewnętrznym wsparciem.
  • Zatrudnij zewnętrznego specjalistę, który skoordynuje pracę w obszarze, których chcesz eksplorować.
  • Zatrudnij zewnętrzną firmę. To alternatywa dla specjalisty, często droższa, ale mająca większą stabilizację (przynajmniej w założeniach), jeżeli jeden członek zespołu się rozchoruję dowiozą Twój projekt pracą innego specjalisty. Osobny materiał poświęcę temu czy zatrudniać freelancerów, czy agencje.
  • Skorzystaj z doradztwa. Mało popularna forma, ale niezwykle skuteczna. Pakiet 5h konsultacji wysoko kwalifikowanego eksperta, który systematycznie dogląda postępów i jest dla Ciebie wsparciem merytorycznym i intelektualnym sparing partnerem może być bardzo skuteczną metodą na uzupełnienie kompetencji w firmie.

Przykład:

Wróćmy do przykładu ulotki promującej biznes lokalny, już wiesz, że potrzebujesz więcej niż 10 sztuk oraz że warto zadbać o kolportaż w kilku istotnych lokalizacjach. 

Jednak ulotka to narzędzie – może zadziałać lub nie, ale żeby sprawdzić jej skuteczność powinna być dobrze zaprojektowana – ciekawy nagłówek przyciągający uwagę odbiorcy, właściwe dobrane kolory, wyraźna korzyść płynąca z oferty oraz zaproszenie do jej skorzystania, któremu czytelnik się nie oprze. 

Czy masz pewność, że potrafisz zaprojektować taką ulotkę samodzielnie?

Może warto skorzystać ze wsparcia specjalisty? (lub innego z wyżej wymienionych rozwiązań)

Uwaga: w naszym zespole, za komunikację graficzną odpowiada Karolina. 

Jest mega zdolna i do tego potrafi zrozumieć biznes – paradoksalnie te kompetencje (biznes i design) bardzo rzadko idą w parze, więc jeżeli potrzebujesz omówić kwestię komunikacji wizualnej to daj nam znać.

Co daje Ci testowanie hipotez w taki sposób?

 Zyskujesz luz, a to z luzu biorą się największe sukcesy w sporcie i biznesie. 

To podejście pozwala Ci testować i cieszyć się procesem.

Uwalniasz się od ciemnej strony optymizmu i uporu (to naturalne cechy liderów) jednak nawet najlepsi popełniają błędy.

 Dzięki weryfikacji hipotez jesteś w stanie szybko je namierzyć i wyeliminować. Zgodnie z ideą MVP (Minimum Viable Product) czyli minimalnie działającego produktu. Dzięki temu możesz sprawdzić czy coś działa w Twoich warunkach, czy nie i w przypadku błędów zaoszczędzić zasoby.

Rozwijasz się – możesz szybciej wyciągać wnioski, testować nowe rozwiązania i dostosowywać je do warunków panujących na rynku. To jest pewien mind set , który znacznie zwiększa skuteczność.

Unikasz rozczarowań – nawet porażka, może być owocna. Po prostu jesteś w stanie stwierdzić czy coś działa, czy nie. 

Ta wiedza może stanowić o Twojej przewadze rynkowej.

Na koniec w formie prezentu przygotowałem listę pytań, na których pracujemy wyznaczając hipotezy w naszych biznesach. 

Jeżeli interesuje Cię taki gotowiec – a myślę, że może to być bardzo fajna forma inspiracji, to dołącz do naszego newslettera, a otrzymasz dostęp do materiałów dodatkowych oraz informacje o kolejnych wartościowych odcinkach.