Lejki marketingowe

Lejki marketingowo - sprzedażowe

Z tego materiału dowiesz się:

  • Czym są lejki marketingowo sprzedażowe?
  • Poznasz wszystkie etapy przez które musi przejść Twój klient, żeby podjąć decyzję o zakupie.
  • Jak w praktyce zastosować lejki marketingowe w małej lub średniej firmie?
  • Otrzymasz materiały dodatkowe, które wizualizują cały proces.

Słuchaj podcastu na ulubiononej aplikacji

Materiały dodatkowe do odcinka możesz pobrać zapisując się do newslettera dostępnego tutaj ->

Zapoznaj się z artykułem na bazie transkrypcji do odcinka

Lejki marketingowo sprzedażowe to koncepcja która jest kwintesencją marketingu.

 

Właściwie zaprojektowany lejek działa na zasadzie dźwigni i pracuje dla Twojej firmy 24h.

Schemat lejka jest idealnym punktem wyjścia do dalszych optymalizacji.

Lejki można zautomatyzować – czyli wykorzystać pewne narzędzia do tego, żeby marketing w Twojej firmie pozyskiwał klientów ciągle bez konieczności mocnego zaangażowania zespołu ludzi.

Lejki wykorzystują efekt synergii działań marketingowych. To oznacza, że Twoja firma może prowadzić marketing dużo efektywniej.

Dochodzisz do momentu, w którym 2+2 nie równa się 4, a  6. 

Jak to osiągnąć? o tym poniżej 🙂

Schemat lejka jest idealnym punktem wyjścia do dalszych optymalizacji. 

Czasami metody pozyskiwania klientów trzeba zaktualizować (jak oprogramowanie) lub serwisować – jak maszynę. 

Zdecydowanie efektywniej możesz “przykręcać śrubę”  w starannie przygotowanym schemacie. Dzięki temu maszyna sprzedażowo- marketingowa w Twojej firmie będzie sprawna przez długi czas.

Co się stanie jeżeli nie skorzystasz z okazji do opisania procesu sprzedaży?
Cóż …. Twój biznes jest wtedy skazany na intuicję managera. 

To może działać – nie przeczę, ale nie jest to rozwiązanie najlepsze. 

Zatem, jeżeli Twój biznes nie posiada zaprojektowanych lejków, zachęcam Cię do profesjonalizacji!

Lejki marketingowo- sprzedażowe

Lejki to inaczej ścieżka zakupowa Twoich klientów. 

Czyli etapy, przez które Twój klient przechodzi zanim zdecyduje się na zakup.

I ETAP: BUDOWA ŚWIADOMOŚCI

Pierwszy etap to budowanie świadomości. 

Naturalnie w tym miejscu znajduje się najwięcej Twoich potencjalnych klientów.

Dlatego na każdej wizualizacji Lejka ten etap znajduje się na samej górze.

Na tym poziomie Twój klient jeszcze nie ma wystarczającej wiedzy o:

  • Problemie, z którym się mierzy. 
  • Rozwiązaniach i możliwościach, przed wyborem których stanie, jeżeli będzie chciał rozwiązać problem.
  • Kto i jak może mu problem rozwiązać?

Rola współczesnego marketingu polega na tym, żeby wyjść do klienta z treściami edukacyjnymi, które pozwolą uświadomić skalę złożoności oraz poinformować, w jaki sposób można sobie poradzić z problemem klienta.

Praktyczna wskazówka:

Do edukacji klienta możesz zastosować kilka metod:

  • cykl artykułów sponsorowanych zamieszczonych w mediach branżowych, 
  • prowadzenie bloga eksperckiego na stronie firmowej,
  • występowanie na branżowych konferencjach,
  • publikację treści na kanałach social media.

Być może zastanawiasz się czy udzielanie wskazówek spowoduje, że potencjalny klient rozwiąże problem sam?

To prawda – istnieje taka szansa. Zwłaszcza wśród klientów bardzo wrażliwych na cenę. Prawdopodobnie i tak chcieliby ominąć dodatkowe ogniwa.

Tworzenie treści edukacyjnych jest dobrą metodą na budowanie pozycji eksperta – część odbiorców Twoich treści i tak będzie chciała skorzystać z rozwiązań specjalisty.

Praca nad wizerunkiem to  gra długoterminowa. Nie oczekuj szybkich efektów. Siła marki działa dłużej, ale potrzebuje więcej czasu. 

Praktyczna wskazówka:

Odświeżaj treści edukacyjne. Przygotowanie takich materiałów jest czasochłonne, a do szczytu lejka będą dochodzić cały czas osoby, z niskim poziomem wiedzy.

Zastosuj:

  • wyświetlanie ponownie treści opublikowanych rok temu na social media (fb/ig),
  • odświeżaj tytuły swoich filmów na youtubie,
  • cyklicznie promuj materiały przygotowane do mediów branżowych,
  • aktualizuj artykuły blogowe,

Możesz odnieść wrażenie, że Twoja firma jest nadaktywna błąd

Przyjmij, że do najwierniejszych odbiorców dotrze maksymalnie ⅕ Twoich treści.

II ETAP: ROZWAŻANIE

 Drugim poziomem lejka jest etap rozważania. Klient ma już świadomość problemu i zastanawia się nad możliwymi rozwiązaniami.

Czyli masz już uwagę klienta – teraz trzeba go przesuwać na ścieżce zakupów w stronę decyzji 🙂

W jaki sposób możesz to zrobić?

 

  1. Pokaż unikalną wartość Twojej oferty – zaznacz to, co wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji.
  2. Zaprezentuj opinie zadowolonych klientów.
  3. Pokaż efekty “przed i po”.
  4. Zbuduj społeczność osób, które interesują się niszą, w której działa Twój biznes.

Narzędziem do budowania społeczności osób zainteresowanych promocją firm w Internecie jest nasz newsletter, w którym przesyłam ciekawe materiały i dzielimy się naszymi doświadczeniami.
Jeżeli chcesz się zapisać, dołącz już teraz

Wskazówka:

Zastanów się w jaki sposób możesz związać z Twoją firmą grupę osób, które rozważają korzystanie z Twoich usług/produktów. W dzisiejszym przebodźcowanym świecie warto mieć możliwość “przypominania się” potencjalnym klientom.

III ETAP: ZAKUP

Zakup, to niższy poziom lejka sprzedażowego. Na tym etapie klienci są zdecydowani. Działa firm powinny być skoncentrowane na dwóch obszarach:

  • zamykaniu sprzedaży,
  • ułatwianiu procesu zakupu.

Zwróć uwagę na:

Politykę cenowącena nie musi być najniższa, ale musi być rozsądna.

Widoczność/ dystrybucję – czy klient ma możliwość znaleźć ofertę firmy w momencie, kiedy podejmuje decyzję zakupową?

– Maksymalnie ułatwiaj możliwość zakupu lub kontaktu. Zastosuj metodę tajemniczego klienta i zrób zakupy we własnej firmie. Oceń czy klient nie będący specjalistą poradzi sobie równie łatwo?

– Sprawdź czy leady są dobrze obsługiwane. Wiele firm oddzwania do swoich klientów zbyt późno.

Wskazówka:

Masz biznes sezonowy, w którym klęska urodzaju powoduje niedociągnięcia w obsłudze zapytań? Rozważ ograniczenie budżetów marketingowych w tym czasie lub przeznacz je na inne aktywności niż pozyskiwanie nowych klientów.

Twój klient jest już zdecydowany na zakup? 

Zadbaj o to, żeby się nie rozproszył i został dobrze obsłużony.

 

Uważnie sprawdź, czy na ostatnim etapie nie ma niedogodności, które mogą odwieść od decyzji.

IV ETAP: RETENCJA

Retencja, to ostatni etap lejków marketingowo sprzedażowych. Prawdopodobnie działania, które trzeba było podjąć na wcześniejszych poziomach były dość kosztowne, dlatego jeżeli w Twoim biznesie jest taka możliwość, to zastanów się w jaki sposób możesz spowodować, żeby wracał do Twojej firmy?

Wskazówka:

Zastanów się w jaki sposób Twoja firma może budować bazę kontaktów do byłych klientów. Postaraj się zbierać zgody na komunikację marketingową.

Zastanów się, jakiego rodzaju produkty lub usługi komplementarne, uzupełniające możesz sprzedać klientom z historią zakupową?

W komunikacji posprzedażowej świetnie sprawdza się komunikacja mailowa – newsletter oraz sms

Dodatkowo dobrą praktyką jest skierowanie klientów w miejsce, w którym będą mieli więcej punktów kontaktu z marką np. na kanały social media.

Jeżeli chcesz poznać więcej praktycznych wskazówek, to zapraszam Cię do zapoznania się z obszernym materiałem o tym jak sprawić, żeby klienci powracali.

Na koniec powiedzmy sobie szczerze, że lejek sprzedażowo- marketingowy to schemat.

W rzeczywistości mapa podróży klienta od etapu świadomości do etapu konwersji, czy retencji jest dużo bardziej złożona i przypomina labirynt.

W praktyce klient będzie rotował na różnych poziomach, czasem będzie porównywał oferty, będzie już bardzo blisko zakupu, ale coś go rozproszy i znów będzie wracał do poziomu świadomości.

Schemat lejka i tak jest bardzo praktyczny, ponieważ pozwala zdefiniować etapy, przez które przechodzi klient oraz zmapować je w proces.

To finalnie prowadzi do zwiększenia skuteczności biznesu.

Bardzo mocno zachęcam Cię do refleksji odnośnie tego, jak lejek wygląda w Twojej firmie?

Często będę się odnosił do schematów lejków marketingowo- sprzedażowych w kolejnych materiałach, bo jest to świetna baza wyjściowa. 

Jeżeli chcesz zobaczyć jak lejek marketingowo sprzedażowy wygląda w rzeczywistości, to zapraszam Cię do pobrania materiałów dodatkowych, które otrzymują osoby zapisane do newslettera.